Mitja Gustinčič
Iz revije motoSI št. 108 (maj – julij 2023)
Kar je bila še do včeraj nekako znanstvena fantastika, je danes gumarska in motoristična realnost. Na veliko »cestno-enduro« lahko mirno vgradimo pol terenske gume Raid in se kljub temu homologirano peljemo s 190 km/h. Če prav pomnite, je bila še pred nekaj leti najvišja hitrost kolikor toliko grobih gum le 130, morda 160 km/h in je bilo to navzkriž s homologacijo motorja, kar so nekateri obvozili (recimo KTM) z opozorilno nalepko na krmilu. Guma Raid je homologirana za hitrostni razred T, torej 190 km/h. To si je treba zapomniti kot prvo. Kot drugo pa, da nosijo oznako M+S. Uradno so tudi za v sneg.
Gume z zelo poudarjenim terenskim dezenom (grobimi gumenimi bloki) so bile za vožnjo po asfaltu vedno drugorazredne. Nekateri modeli velikosti 21 palcev so naredili krmilo »trdo« in je motocikel postal za hitre spremembe smeri počasen, neroden. Temu se je sicer dalo s kilometri privaditi. Ni se pa dalo privaditi precej bolj vprašljivemu oprijemu na bolj gladkem asfaltu in na mokrem, recimo jeseni. Razumeli smo, da to tako mora biti, če so hoteli gumarski konstruktorji zagotoviti tudi dostojen oprijem v brezpotju. Ker kaj motoristu pomaga guma, ki v prazno vrti in smer izgublja že v travi?
Dunlopovci se pohvalijo, da so hitro pnevmatiko Raid gradili na karkasi svojih cestnih radialnih gum z ojačitvenim pasom in s svojo novo formulo gumene zmesi z veliko silike, torej peska, ki izboljša oprijem v mokrem. Reč na asfaltu prav nenavadno dobro funkcionira, ker so v naših rokah motorji različnih kategorij v ovinkih dosegali presunljive nagibe in hitrosti ob sočasni zelo dobri vodljivosti. Posebnega hrupa zaradi grobega profila nisem zaznaval, je pa možno, da sem bil pod vplivom adrenalina manj dojemljiv za hrup. Hrup »profila« postane sovražnik med dolgo in enakomerno vožnjo pri konstantnih hitrostih.
Prav nenavadna pa je bila izkušnja s terena, s toskanskih belih makadamov in laporastih poljskih poti s kolesnicami. S težkimi motorji tipa GS, Afrika, Tiger, DesertX, MTS bi morala biti vožnja boj za preživetje z neskončnimi oddrsavanji in stalno muko ohranjati prednje kolo v hoteni smeri vožnje. Nič od tega. Sitnosti z vodenjem štirih različnih motorjev nisem imel. Le na koncu testa, ko je bilo treba z lokalnim endurašem s Ténéré zapeljati na cik-cakast poligon v strmem zatravljenem hribu, me je hrabrost iz previdnosti zapustila in sem fantom od Dunlopa odkrito rekel, da jaz tja z motorjem itak nikoli ne bi in tudi ne bom rinil. Proglasili so me za svojega »ciljnega kupca«. Toliko.
SKLEP
Dunlop ima v programu zanimivo terensko-cestno pnevmatiko Mission, ki so jo razvili v njihovem centru v ZDA in se je v Evropi dobro prijela. Toda novi model Raid je vsaj stopnjo višje kar se tiče uporabe za terene. Pravijo, da je njihova najbolj profi in 100 % terenska rally guma tista z oznako D908RR. Raid je najbližji približek s homologacijo za promet in takšno trajnostjo, da bo motorista pripeljala tudi domov.
Predvsem pa je tu lepota. Paše na vsak motor tipa »adventure«, ne glede na kubike v motorju, prav tako kot šal v kombinaciji z nekaj dni starimi kocinami. Teh gum se lahko veselijo motoristi, ki imajo spredaj kolesa velikosti 19 ali 21, zadaj pa 17 ali 18 palcev. Vprašanje je le ali bodo vse dimenzije do sredine poletja tudi na voljo, čeprav se delajo v Franciji.