Mitja Gustinčič
Iz revije motoSI št. 110 (oktober – december 2023)
Vzburjenje je, na srečo motoristov, doživelo srečni konec. Novinec je drugačen od pričakovanj. Je bolj asketski. In v štartu niti ni bistveno dražji. Najbolj odločni so že položili aro.
Dobro obveščeni viri so celo leto napovedovali, da se bo zgodil 13-00, čeprav se navdušenje nad 12-50 še ni umirilo. No, BMW ni skrival in celo rezervacije so sprejemali. Bilo je pričakovati, da bo BMW na stoto obletnico znamke naredil nekaj dovolj spektakularnega. To je pri Bavarcih že tradicija. Tudi ko je udarila svetovna dolžniška kriza 2009, so Bavarci naredili K 1600 s šestvaljnikom. Bil je kot v posmeh sesipajočim se delniškim trgom in finančnim špekulantom.
DODATNIH 50 KUBIKOV
Dinamična predstavitev z vožnjami se ima zgoditi konec oktobra in če si v redakciji ne bo kdo ravno do takrat zlomil noge (trkamo na masivni les), bomo poročali z mesta dogodka. Takrat bo povsem jasno, kaj je predelava dosegla in verjetno tudi presegla.
Za začetek malo teoretizirajmo, da bo mesec oktober lažje minil. Tehniki pri BMW-ju so bokserski motor povrtali za dodatnih 50 kubikov. To je le za en »nula pet«, žganjarček po staroslovensko. Petdeset kubikov v normalni izvedbi lahko pljune dva konja, lahko pa izriga tudi pet, šest realnih. BMW je ven stisnil 7 kW ali po slovensko 9 konjev. Pri 136 KM osnove (100 kW) je prirastek znotraj dovoljenih odstopanj po nemških normah. Skratka, nič posebno dinamičnega se tu ne more pokazati. Morda bo na cesti med kruzanjem kaj več pokazal vrh navora, ker se je dvignil s 6.250 na 6.500/min in za vrednost 6 Nm, torej 149 Nm. A je spet bolj bistveno, kako je krivulja navora napeta v spodnjem in srednjem območju vrtljajev. Točno tu je bokserski BMW ohranjal vso prednost pred konkurenco. Odražala se je v prijetnem vleku v višjih prestavah, kar omogoča sproščeno, a hitro vožnjo skozi vsakovrstne pentlje ovinkov. Pri takšni vožnji sopotnica ne trpi in ne opleta s čelado.
Novi GS je – natankan z 19 litri goriva – lepih 12 kg lažji.
12 kilogramov moški še zlahka nosi, pod dvajsetimi pa že škriplje. Tu je torej magična meja med lahko / težko. Takole na pamet povedano bi lahko dosegli več, saj so mu vzeli centralno parkirno stojalo, ki je za brezskrbno vožnjo daleč od doma seveda nujno. Ampak, po drugi strani pogledano, kje za zlodja so sneli dvanajst kil!?
Zagotovo se velik del odgovora skriva v novem okvirju iz jeklene pločevine. BMW je zadnjih dvajset let pri bokserskih motociklih kar precej eksperimentiral s šasijo. Najbolj drzni so bili, ko so za glavni nosilec uporabili kar motor in nanj privili dva stolpiča, enega za prednjo, drugega za zadnjo podporo. To je prišlo z modelom 11-50 GS leta ???. Ta je imel na sprednjem delu škatlast odlitek, sličen temu, kar Ducati imenuje FrontFrame.
Serija 12-50 je imela že dokaj kompleksen cevni predalčni okvir, ki je bil videti kot strešni nosilec v športni hali Tivoli. Zdaj pa je motocikel dobil okvir iz prešane pločevine. Takšne rešitve so bile hvaležne (beri poceni) pred drugo vojno in še dvajset let po njej, pač dokler so orodja zdržala. Novega okvirja BMW sicer ni javno kazal, je pa v svet kapnila telefonska fotografija iz proizvodnje. Vidi se, da motor visi v dvojni kleščasti obliki, ki je okoli glave in okoli vpetja zadnje vilice precej močna in polna, v sredini pa je vitka. Togost je večja kot pri cevnem okvirju.
BMW je izpostavil, da so okvir snovali tako, da omogoča preprostejšo montažo. Kupec bo rekel, da mu je bližje preprostejša demontaža komponent na servisu. Pri prejšnjih generacijah je bilo precej razkopavanja, da se je sploh lahko s prsti seglo v motor. Pa še delavnica je bila vsa našarjena s »četrtinami« motocikla. To delo vedno plača kupec.
Še podatek, ki ni zanemarljiv. Novi GS je zadaj zelo vitek, sedež podpira aluminijast nosilec, ki lahko nosi 228 kg tovora, kar je za 13 kilogramov več kot je dovoljeno na 12-50!
KOT NOVA TELEVIZIJA
O elektroniki ne bomo razpravljali, ker je to softver. Novi GS že serijsko prinaša toliko elektronskih pomagal, da je videti kot televizijski oddajnik iz kontrolne sobe. Seznam samodejnih opravil je dolg. Ustavimo se pri elektronsko podprtem vzmetenju, ki pride serijsko in nosi kodo DSA. Zmore več kot ESA, saj samodejno prenastavlja ‘trdoto’ (beri prednapetost) vzmeti spredaj in zadaj. Če se prav razume, pa je treba doplačati, da se motocikel sam nivelira po višini. To pa pomeni, da se višina sedeža z običajnih 850 mm med počasno vožnjo in ob ustavljenem motociklu spusti na 820 mm!
V osnovni opremi je tempomat z radarjem in samodejno aktivacijo zavor.